Psihološko veći
Čitajući literaturu koja je prethodila uvođenju Novih osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, naišla sam na meni lično veoma interesantne postavke o nejednakosti moći odraslog i deteta. Naime, između odraslog i deteta de facto postoji asimetričnost, ne samo u znanju, kompetencijama i iskustvu, nego pre svega u moći.
Posmatran iz detetovog ugla odrasli je uvek „psihološko veći“. Koliko god bila nezaslužena, psihološka nadmoć odraslih nad decom je važan izvor moći.
Kako dete odrasta i postaje nezavisnije, tako se i moć odraslih postepeno smanjuje. Veštim odmeravanjem nagrade i kazne odrasli ohrabruje ili obeshrabruje dete da se ponaša na određeni način. Ako kažemo da je ovaj način delotvoran u kontroli dece, donekle ćemo biti u pravu, a u mnogo većoj meri nećemo. Kako se detetova bespomoćnost smanjuje i kako postaje manje zavisno, odrasli tada postepeno gubi moć nad njim.
Na odraslima je izbor da li će svoju moć iskoristiti ka razvoju poslušnosti dece koja će trajati sve dok se dete nalazi u zavisnom položaju ili će biti zasnovana na poštovanju detetove autentične ličnosti koja ima pravo na izbore u okvirima bezbednog. Takav pogled na dete će doprineti podsticanju dečje samopouzdanja, autonomije i prihvatanja odgovornosti.