Психолошко већи
Читајући литературу која је претходила увођењу Нових основа програма предшколског васпитања и образовања, наишла сам на мени лично веома интересантне поставке о неједнакости моћи одраслог и детета. Наиме, између одраслог и детета de facto постоји асиметричност, не само у знању, компетенцијама и искуству, него пре свега у моћи.
Посматран из дететовог угла одрасли је увек „психолошко већи“. Колико год била незаслужена, психолошка надмоћ одраслих над децом је важан извор моћи.
Како дете одраста и постаје независније, тако се и моћ одраслих постепено смањује. Вештим одмеравањем награде и казне одрасли охрабрује или обесхрабрује дете да се понаша на одређени начин. Ако кажемо да је овај начин делотворан у контроли деце, донекле ћемо бити у праву, а у много већој мери нећемо. Како се дететова беспомоћност смањује и како постаје мање зависно, одрасли тада постепено губи моћ над њим.
На одраслима је избор да ли ће своју моћ искористити ка развоју послушности деце која ће трајати све док се дете налази у зависном положају или ће бити заснована на поштовању дететове аутентичне личности која има право на изборе у оквирима безбедног. Такав поглед на дете ће допринети подстицању дечје самопоуздања, аутономије и прихватања одговорности.