Ако у размишљањима о просторима на отвореном започнемо само идејом о прилагођавању већ постојеће опреме или са идејом куповине скупе готове опреме, врло вероватно нећемо далеко стићи. Али, ако уместо тога почнемо да размишљамо о ономе шта желимо да доживе деца, можда ћемо завршити са нечим потпуно другачијим.
Деци је изазовно да истраже колико дубоку рупу могу да ископају у земљи, песку, да додирују и осећају текстуру коре дрвета, да се пењу и љуљају на њему, да се скривају у скровиштима од грања или врба, да проналазе бубе у трави, да се играју штаповима од ситног грања, да седе и разговарају са вршњацима, да се играју игара замишљања, да седе на обронку зеленог брдашца у дворишту вртића и посматрају облаке, да ходају по гредама од дрвета, скакућу по дрвеним облицама…
Најчешће грешке у осмишљавању и дизајнирању простора на отвореном је одабир и ослањање само на готову опрему. Правило ког се можете придржавати је: ако се елемент не може користити на 20 различитих начина, зашто га укључити?
У просторима на отвореном поставите:
Препреке: Тунели, неклизаве дрвене површине, грмље, мали потпорни зидови од камена или дрвета, стубови на које се деца могу наслањати, пењати и истраживати их.
Надстрешнице, тенде: На отвореном је веома важно да постоје сеновита места. Уколико нема дрвећа, онда су то надстрешнице, тенде или сунцобрани.
Конструкције: мердевине, клупе и друге конструкције за пењање, провлачење…Ове конструкције могу да се обагате даскама, летвицама, непромочивим платном и слично. Мобили који реагују на ветар и производе звук.
Платна: заставе, падобрани, ветрокази, гране…. чине ветар видљивим и чујним.
Полуукопане гуме: гуме обезбеђују мини тунеле, места за седење или наслон, и ограде за стазе. Могу и да се осликају.
Простор на отвореном није само место за децу на којем ослобађају енергију, то је инспиративно окружење за учење – продужетак унутрашњих простора у којем се може истраживати!
Када осмишљавате просторе на отвореном, размишљајте :
- Како укључујете децу у креирање простора на отвореном?
- Који су стварни ризици, а које ми претпостављамо?