Jesenja sonata

ЈУ ДЈЕЧИЈИ ВРТИЋ „ЧИКА ЈОВА ЗМАЈ“, БИЈЕЉИНА
Директор: Славиша Вујановић
Педагог: Маја Пердан Илић
ТИМСКИ РАД ВАСПИТАЧА: Александра Лукић, Добринка Пердан, Вања Зекановић, Ивана Илић, Весна Спасојевић и Татјана Вукадин-Грачанин

1. МИСИЈА ВАСПИТАЧА

 

Мисија васпитача, а уједно и циљ рада јесте праћење потреба дјеце, стварање прилика и окружења за учење, стицање искуства и оспособљавање за будући живот. Увјерени смо да на том путу усмјерења, велику подршку у остварењу циља и допринос може дати сарадња, прије свега са родитељима. Сматрамо да сарадњу и партнерство са породицом треба његовати као партнерство у правом смислу те ријечи. Доживљај љубави између дјеце и родитеља је кључни однос у развоју и васпитању. Љубав у породици је услов за развој других друштвених осјећања, као што су: разумијевање, саосјећање, љубазност, поштовање других људи, праведност и друго.Уколико допринесемо нашој дјеци да се у вртићу осјећају важним и вољеним од стране васпитача (тј. да је њихова помоћ у организацији, припреми и самом учешћу реализације пројекта ВЕОМА ВАЖНА), моћи ћемо допринијети првенствено самим њима, али и заједници, јер ћемо у заједници имати одговорне, образоване и савјесне особе. Такође, наша увјерења су да свако дијете може равноправно учествовати и допринијети развоју васпитно-образовног процеса, нарочито када у све то укључимо и њихове родитеље. Ако су дјеца довољно укључена и њихова мишљења се уважавају, они постају одговорнији, активнији и креативнији. 

 

2. ПРИМЈЕР ИНОВАТИВНЕ ПРАКСЕ

 

НАСЛОВ/НАЗИВ: „Јесења соната“
КРАТАК ОПИС ПРАКСЕ „Јесења соната” је пројекат који је усмјерен на организацију необичне радионице за дјецу и родитеље. На идеју реализације радионице под називом „Јесења соната“ дошли смо након закључка да су дјеца одушевљено прихватила драматизацију у свим васпитним групама вртића „Радост“ у ЈУ Дјечији вртић „Чика Јова Змај“ у Бијељини. На основу закључка одлучили смо да нам драматизација „Јесења соната“ обиљежи јесен. Идеје за реализацију пројекта су само навирале из дана у дан, тако да је замишљени пројекат постао велики изазов за нас, нарочито за дјецу, када су сазнали да ће родитељи бити гости радионице. Пројекат је захтијевао велику организацију, јер је његова реализација замишљена у дворишту уз присуство око осамдесет учесника уже и шире породице и исти број дјеце.

 

Пројекат се заснивао на позоришној представи „Јесења соната“ коју су извели васпитачи, уз сарадњу са дјецом. Други дио пројекта, припрема сценографије и костима, обављана је у сарадњи са родитељима и дјецом од природног и отпадног  материјала. Представа је изведена када су сценографија и костими били готови. Свако дијете је носило адекватну маску. Васпитачи су били обучени у костиме ликова из представе. Поред представе имали смо поздравни дио уз водитеља и рецитацију „Јесења шума“ као и завршни дио – игра и пјесма „Дуње ранке“. Родитељи су при доласку на радионицу доносили здраве залогајчиће.

 

Активности:

Скупљање лишћа са дјецом у парку;

Прикупљање отпадног материјала са дјецом (старе новине, вреће за смеће, картонске кутије…);

Прикупљање гранчица врбе-дјеца;

Маше техника (старе новине, тапетарски љепак);

Сређивање јесењег кутка-дјеца су доносила кукуруз, сламу, дуње, орахе, бундеве;

Сунцокрети-дјеца заједно са васпитачима праве за јесењи кутак;

Учешће родитеља у монтирању једног од центара (постављање шатора);

Бирање музике са дјецом за завршни дио „Дуње ранке“;

Сарадња са родитељима (послужење);

Рецитација дјеце „Јесен у шуми“;

Рад по центрима за учење (дјеца, родитељи, баке и деке);

Представљање сцене;

Драматизација „Јесења соната“ у изведби дјеце и васпитача (породице животиња);

„Дуње ранке“, музичка покретна игра дјеце и васпитача.

 

ЦИЉ И ЖЕЉЕНИ ИСХОДИ 

 

Циљ овог пројекта је да се код дјеце развије емоционално окружење, подржи природни интерес, обогате претходно стечена знања, створи тимски дух међусобне сарадње дјеце-породице-васпитача. Поред свега наведеног, примарни циљ нам је био стварање позитивне атмосфере и среће код дјеце и родитеља, али и код нас васпитача. Осим тога, да подигнемо еколошку свијест (рециклажа, скупљање лишћа, картонских кутија и сл.), да дјеца проведу што више на отвореном, да експериментишу са природним материјалима користећи машту и своју креативност.

Један од циљева јесте јачање партнерских и сарадничких односа укључивањем у когнитивну сферу дјетета, те подстицање на креативност кроз заједничко стваралаштво са дјецом.

 

ИСХОДИ

  • Учествује у групним дискусијама о различитим темама са вршњацима и одраслима, у малим и већим групама и у пару.
  • Тијелом и мимиком изражава осјећања, мисли и идеје.
  • Спретно је при обављању радњи доминантном руком.
  • Активно учествује, слушајући, у групном читању и разним темама.
  • Запажа ритам и мелодију у рецитовању пјесме.
  • Слободно, самопоуздано и координисано експериментише, изводи све природне облике кретања.
  • Поставља питање и разговара о свом окружењу и природним појавама. 
  • Преузима одговорност и активно учествује у еколошким активностима (сакупљање отпадног материјала, рециклажа, уређење дворишта, парка и сл.)
  • Показује повјерење и поуздање у себе и сопствене снаге, самопоуздано реагује на препреке, тешкоће и неуспјехе.
  • Дијете успоставља, развија и одржава позитивне односе са другом дјецом и одраслима.
  • Дјелује у тиму уз преузимање сопствене одговорности.
  • Умије да разликује стварне од представљених емоција (нпр. у умјетничким дјелима).
  • Дијете користи различите ресурсе, конструктивне материјале да преобликује и ствара нешто ново.
  • Уочава везу између животиња и човјекове бриге о животињама (шумске животиње).
  • Уочава, препознаје и именује карактеристике појединих годишњих доба.
  • Уочава и разликује природне и вјештачке материјале.
  • Повезује дијелове и цјелине.
  • Распоређује предмете према издвојеном својству, одређеним правилима и критеријумима.
  • Дијете познаје основне елементе умјетности, изражене кроз музичку, ликовну, драмску и умјетност покрета.
  • Радо учествује у драмским активностима (глуми, рецитацији).
  • Учествује у фолклорним играма.
  • Преузима одговорност за своју улогу у заједничким активностима (припрема свечаности и сличне активности).

 

ДЕТАЉАН ОПИС РЕАЛИЗАЦИЈЕ 

 

Двориште вртића било је комплетно искориштено, припремљено на следећи начин:

1. Половина дворишта је била у сценографији (недовршеној), гдје се налазио први дио центара за дјецу и родитеље.

2. Друга половина била је опремљена:

центрима, који се раде за столовима,

клупама за гледаоце, родитеље,

столом за здраве залогајчиће (након завршетка комплетног пројекта). Родитељи су имали задатак да при доласку на радионицу донесу нешто од домаћих здравих залогајчића за дружење након комплетне реализације пројекта.

Васпитачи обучени у костиме за представу „Јесења соната“ из група „Зебрице“, „Смоквице“ и „Балончићи“ припремили су беџеве за родитеље са апликацијама центара везаних за њихову групу. Родитељи су доласком на радионицу предавали своју здјелу са залогајчићима (задуженом васпитачу за преузимање хране) и прилазили свом костимираном васпитачу и извлачили из кутије беџ који су лијепили на мајицу. Након преузимања беџа, одлазили су да се смјесте на клупе предвиђене за публику.

Васпитач – водитељ (ласта) поздравила је присутне родитеље и позвала групу по групу дјеце да изађу и да се представе са рецитацијом „Јесен у шуми“. Свака група је рецитовала по двије строфе из пјесмице. Уз испланиран програм дешавања, након рецитације водитељ је усмјеравао комплетно дешавање у дворишту те је родитеље и дјецу упутио ка центрима који су били постављени, да их потраже на основу апликације коју су добили. Исте су се налазиле као ознаке на самим центрима. Свака група је имала задатак да уреди четири центра, што је укупно износило дванаест центара.

Позоришну представу су извели васпитачи костимирани у ликове шумских животиња уз помоћ дјеце која су имала улогу младунчади .

Улоге су биле:

Зец, вјеверица, медо, ласта, јеж, лија и њихова младунчад.

 

ГРУПА „БАЛОНЧИЋИ“

I ЦЕНТАР – „Вјеверичино дрво“, родитељи и дјеца су са понуђеним материјалом правила дрво за вјеверицу;

II ЦЕНТАР – Маске за дјецу која ће глумити вјеверицу, родитељи су украшавали понуђеним креативним материјалом;

III ЦЕНТАР – „Јежева кућица“, задатак је био да се спољашњост јазбине облијепи лишћем;

IV ЦЕНТАР – Маске за дјецу која ће глумити јежа, родитељи су украшавали понуђеним креативним материјалом;

 

ГРУПА „ЗЕБРИЦЕ“

I ЦЕНТАР – „Зекин кишобран и пањ“, зеко има само кишобран који родитељи и дјеца украшавају са лишћем, како би се зеко заштитио од зиме;

II ЦЕНТАР – Маске за дјецу која ће да глуме зеку, на основу припремљених шаблона маске лије, родитељи су уз мноштво понуђеног материјала, украсили маске и омогућили да буду у употреби;

III ЦЕНТАР – „Лијина кућица“, основ кућице направљен је од прућа. Родитељи и дјеца имали су задатак да заједнички прућем од врбе, лозе, лишћа и другог природног материјала исплету и среде лијину кућицу.

IV ЦЕНТАР – Маске за дјецу која ће глумити лију, родитељи су украшавали понуђеним креативним материјалом;

 

ГРУПА „СМОКВИЦЕ“

I ЦЕНТАР – „Медин брлог“, направљен је од шатора. Дан прије смо га облијепили плавим најлоном као подлога за лијепљење лишћа. Другари са родитељима су вјештим рукама лијепили разно лишће и стварали брлог. 

II ЦЕНТАР – Маске за дјецу која ће да глуме меду, на основу припремљених шаблона маске меде, родитељи су уз мноштво понуђеног материјала украсили маске и омогућили да буду у употреби

III ЦЕНТАР – Дрво за ласту, родитељи и дјеца су са понуђеним материјалом правила дрво за ласту;

IV ЦЕНТАР – Маске за ласту, маске за дјецу која ће глумити ласту, родитељи су украшавали понуђеним креативним материјалом;

 

ПОСТИГНУТИ РЕЗУЛТАТИ 

 

Дјеца су обогатила своја претходно стечена знања, експериментисала су са природним материјалима кроз маштовитост и креативност, подигли су своју еколошку свјест на већи ниво, рециклирали су, сакупљали лишће, картонске кутије. Са родитељима смо ојачали партнерске и сарадничке односе те их подстакли на креативност кроз заједничко стваралаштво са дјецом. 

Укључивањем шире породице (бака и дека) и њиховим великим одзивом добили смо повратну информацију, да су се осјећали испуњеним, срећним и неизостављеним. Баке и деке су имале посебан осјећај у цјелокупном доприносу за срећно одрастање њихових унучића.

Резултати се темеље и на заједништву тима васпитача, односу родитеља и васпитача, односу родитеља и дјеце, као и односу између саме дјеце.

Сви заједно смо сопственим доприносом створили једну радну, лијепу и веселу атмосферу.  На тај начин успостављамо чврсту везу у породици, радимо на његовању породичних вриједности и заједништва. Научили смо и показали да од отпадног материјала, са мало маште можемо направити једну лијепу јесењу чаролију и претворити је у позоришну сцену.

Наша публика је имала прилику да на тој сцени гледа позоришну представу „Јесења соната“ у извођењу васпитача и дјеце. Учествовање дјеце са васпитачима испред шире породице код дјеце су подигла самопоуздање и сигурност, што је општи утисак јесење свечаности у којој је све вријеме владала позитивна клима која је утицала на развијање различитих аспеката личности дјетета.

Ангажованост свих актера је била на завидном нивоу и зато је сам пројекат успјешно реализован. Акценат који смо ставили на учвршћивање односа породице и предшколске установе је задовољен, јер је то вишеструко корисно за све нас и будућност која је пред дјецом.

ПРЕУЗМИТЕ РЕСУРС У ПДФ ФОРМАТУ

6. februar 2024.